Saturday, September 26, 2009

raya...raya...raya (part 3 – syawal pun menjelma)


“berlalulah sudah ramadhan sebulan berpuasa...tiba syawal kita rayakan dengan rasa gembira”
Pagi2 raya aku da bz...sapu2,susun kuih,hntr ketupat dgn rending g umah jiran2...tugas2 biasa la bila time raya. Pastu siap2,pkai bju bru...bermaaf-maafan dgn family...syahdu jer rasa pagi raya tu. Kali ke 8 beraya tanpa abah disisi. Lepas tu g beraya umah atok dengan nenek sedara then umah sepupu arwah abah (pakcik aku la tu). Balik2 jer dr beraya...duduk2 jap...tetamu pun mula datang...ramai giler yg dtg especially lepas zuhur. Penat aku trun naik umah agkt air...pastu siap2kn hidangan kat meja dapur. Nsib baik raya tahun ni ada kakak ipar aku...xder la penat sgt2. Malam lak...mmg meriah sbb sepupu2 aku smua tido kat umah aku...biasa la...umah aku mmg tmpt berkumpul. Main mercun...main bunga api...duduk sembang2...bkn slalu dpt kumpul dgn cousins aku...da ada peluang...apa lg...menyembang jer la...huhuhu. Biler part main mercun...mcm biasa la...bapak budak yg lebih2...budak2 tu pun melopong jer tgk bapak2 diorg main mercun...da diorg nk main x berani...tgk jer la kn. Jiran baru aku ckp mmg la umah aku meriah masa mlm raya kedua tu. Biler time nk tido lak...penuh 1 umah...especially kat umah bwh...aku rasa lau kira2 ada lbh kurang 40 org yg ada kat umah aku masa mlm tu...huhuhu.
Raya kedua lak aku mmg xleh g mana2...duk umah dgn mak aku tggu tetamu. Mmg ramai tetamu masa raya kedua tu...x pernah dlm sejarah kuih aku hbis dlm 1 hari tu...ni kuih hbis...yg kat bawah hbis bwk trun yg atas...pastu biler da ptg2 skit kuih kat bawah hbis...tetamu yg dtg mak aku sruh naik atas. Lps maghrib aku trus isi balang2 kuih yg da kosong...err...blh dikatakn smua da kosong...huhuhu. Igtkn da xder org yg nk dtg mlm tu...tp rupa-rupanyer ada gak yg dtg...nsib baik abg aku ada. Yg klaka mak aku punyer la penat...smpai biler aku ckp ada org dtg,mak aku x percaya...katanyer aku tipu...huhuhu. Mmg penat raya kedua tu...sblm pkul 12 aku rasa aku da tido.

No comments:

Post a Comment