Sunday, September 6, 2009

sekolahku....

time berbuka dgn ina & aida td...tibe2 keluar la plak citer masa zaman2 skolah dlu. Biler kenang2 balik kn...rasa rindu sgt zaman skolah dlu...dgn perangai nakal, lps tu ala2 garang & kerek (especially masa skolah rndh)...mcm2 karenah btl. Sepanjang hidup aku yg da 22 thn ni...aku belajar kat 5 skolah termasuk tadika (tadika tu kira skolah gak kn?). Bermula dgn Tadika Parit Serong, tmpt aku knal ABC pastu SK Parit Serong, tempat aku mula jd bdk nakal (kononnyer la), tmpt aku mula jd pengawas yg kerek masa darjah 6 (hehehe). At the same time, aku skolah agama kat SRA Parit Serong, sebelah SKPS jer...tmpt aku belajar ilmu2 agama (baik skit la masa kat skolah agama). Masuk sekolah menengah, aku belajar kat SMK Tiram Jaya...skolah kat tepi sawah...hehehe. Then, masa Form 6...aku masuk skolah yg aku x jangka...SMK Pengkalan Permatang...jauh dr umah aku. Mula2 aku dgn kwn2 igt kitorg msuk Dato' Harun sbb lbh dekat...tp rupanyer...alamak jauh btl skolah. Nsib baik skolah kakak aku 1 jln jer dgn skolah aku...so, tiap2 pg dia la yg hntr aku dgn Nor g skolah...tp blik kitorg kena naik bus sbb kitorg kuar lmbt (wajib solat zuhur jemaah sblm blik).

Tapi...dlm 5 skolah tu...SMK Tiram Jaya (SMKTJ) paling dekat dgn hati aku. Aku syg giler kat skolah ni...aku pun xtau knp...maybe sbb dekat dgn rumah kot (ntah apa2). Kat sini la bermulanyer journey aku dlm menempuh kehidupan. Byk bnda aku blaja kat skolah ni...bkn setakat pelajaran...tp psl hidup. Mungkin org nmpk skolah ni skolah kecik...skolah tepi sawah...x famous...tp special sgt kat hati aku. Byk memori tercipta kat skolah ni...kat skolah ni jugak la aku menyemai impian aku...dan paling penting...kat skolah ni gak la aku blajar erti persahabatan. Kat sini la aku knal kwn2 rapat aku skrg...walaupun da jarang jumper...at least still contact walaupun jarang2. Paling banyak....memori aku sbg pengakap...mmg xleh luper. Masa aku form 3 aku da jd pembantu perkhemahan then naik form 4 aku dgn geng2 aku da jd urusetia perkhemahan. Yg paling best biler join camping yg involve skolah lain...bdk skolah lain yg sebaya kitorg jd peserta....tp kitorg da jd helpers...bangga siot hehehe. Aku dlu pengawas skolah...dr form 2 smpai la form 5...byk gak la handle program especially biler da naik form 4...hari guru, sambutan hari merdeka, jamuan akhir tahun pengawas...mcm2 la...smuanyer pengalaman yg best.

Luper nk citer...aku xleh nk jd nakal biler kat SMKTJ ni...1 sebab...aku pengawas...xkn la nk wat perangai nakal lak kn...1 lg sebab...nk jg nama baik kakak aku (kononnyer la). Kakak aku dlu student SMKTJ gak...best student SPM lg (thn 1993). Pastu kakak aku mmg ada reputasi yg baik kat skolah ni...pengawas skolah...pendebat...pemain bola jaring...so, xkn la aku nk wat hal kn? 1st day msuk skolah ni jer...ada cikgu yg da perasan aku...siap tnyer kakak aku (yg masa tu temankn aku daftar masuk) aku ni adik dia ker? Sudahnyer...cikgu2 yg x tau nama aku pggl aku "adik haslinda"...aduyai. Siap ada cikgu yg sruh kirim salam kat kakak aku lg. Antara cikgu yg slalu berkirim salam kat kakak aku...my favourite teacher...english teacher aku...Puan Hasnah. Dia ni mmg best...time english kitorg x blaja kat class...kitorg blaja kat library sbb Puan Hasnah ni penyelaras library. Ckp psl cikgu yg best...rmai...guru tingkatan masa form 5, cikgu nurbaya...cikgu kimia, cikgu husna...cikgu math, cikgu zawiyah...pastu ada gak cikgu add math, cikgu tan...cikgu sejarah, cikgu muslimin yg garang (ker?) dan semestinya cikgu pengakap merangkap ayahanda kitorg...cikgu ali. Rmai lg la...xkn la aku nk sebut smua kn...hehehe.

Bestnyer biler kenang balik zaman persekolahan...rasa mcm nk turn back the time jer...nk jd bdk skolah blik...hepi2 jer...tp mustahil kn smua tu...apa yg kita mampu buat cuma ingat balik memori2 yg pernah tercipta masa zaman skolah....

No comments:

Post a Comment