Saturday, September 12, 2009

shopping time...

da agak lama x post entry baru...bkn apa...bz skit...ada byk test dlm mggu ni. Skrg ni alhamdulillah...smua test da setel...tggu masa nk blik kg jer...hehehe. X sabar siot...skrg ni aku rasa jasad aku mmg la ada lg kat bumi USM terchenta ni...tp jiwa & raga aku da terbang balik kg sebenarnyer...huhuhu.
Td lps test psiko aku g Bukit Jambul dgn amin & halim. Sajer nk ikut diorg jln2...nk release tension lps test. Ramai giler org shopping raya...yer la...raya pun tinggal seminggu jer lg...time2 mcm ni la org bru nk cri keperluan utk raya...typical malaysian la tu...smua bnda nk wat last minute. Tp lau difikirkn...bli keperluan awal2 rasa mcm x meriah plak. Yer la...kdg2 lg rmai org kat sesebuah shopping complex...mkin meriah suasana tambah lak lau ada lagu2 raya yg berkumandang kat shoping complex tu...mmg rasa meriah sgt. Time mcm ni la dpt tgk bermacam-macam ragam manusia. Aku mmg suka lau bab observe people ni...bkn la utk mengutuk org lain tp bg aku observing people ni wat kita berfikir utk nilai diri kita sndr...wat kita pk kita ni ada ke mcm org2 yg ada kat sekeliling kita? Sama ada kita lbh baik atau lbh teruk dr org lain.
Mcm yg aku ckp...masa kat BJ td mmg mcm2 ragam manusia dpt aku tgk. Suami yg bosan tggu isteri pilih baju smbil jg anak kecik, suami yg ala2 mithali ikut jer isteri pilih baju...anak2 yg berkejar-kejaran kat dlm kedai (pastu kena marah dgn mak diorg)...ada jugak anak2 yg merengek sbb dia nk one particular clothes tp x diperkenankn oleh majlis ibu bapa. Masa aku msuk 1 kedai tu (tmpt halim bli bju) ada byk ragam aku tgk...1) 2 sisters yg main kejar2 kat dlm kedai...si adik ni sibuk suruh kakak dia tangkap dia...yg kakak dia plak konon2 sibuk nk belek baju...2)pasangan suami isteri yg crikn bju utk anak lelaki dia (anak sulung kot sbb ada lg sorg baby yg duk dlm stroller)...si isteri seboleh-bolehnyer nk anak dgn bapak pkai bju yg sama kaler (nsib baik ada)...3)sepasang suami isteri gak...cuma kali ni crikn bju melayu utk anaik diorg yg bru setahun...biler husband & wife ni pkaikn bju kat anak diorg tu...bdk tu diam jer...nmpk comel sgt...si ayah pun sibuk cri bju sama kaler...4)sebuah keluarga yg sibuk cri bju kaler yg sama...aku rasa salesgirl kat kedai tu pun pening nk layan family tu...huhuhu. Ni baru ragam kat 1 kedai...blm lg kira ragam manusia kat 1 shoping complex ni.
Ada gak ragam remaja2 yg cri bju raya sndr tnpa bantuan parents...nk ikut selera sndr la kononnyer...ada sorg girl yg amik gmbr sepasang bju melayu pastu mms gmbr tu kat pakwe dia...nk tau sama ada ok x bju tu dgn pakwe dia...sggp btl la nk susah payah...nk sedondon la tu konon...naper la x ajak jer pakwe tu shoping skli...kn senang hidup. Ada gak gelagat bdk2 yg beria nk jam tp bkn la reti tgk jam pun dan sekali lg majlis ibu bapa terpaksa menolak permohonan jam tersebut...yg kes jam ni makes me wondering...lau setiap kali raya msti smua keperluan baru ker? Contohnyer jam...msti cri jam bru ke utk raya. Yg ni especially for kids la sbb kebanyakan yg bli jam tgn tu aku tgk bdk2 jer....(hehehe...aku masa kecik2 dlu mcm tu gak...mnyk jam bru kat arwah abah biler nk raya).
Mmg meriah lau tgk kebanyakan shoping complex yg ada kat malaysia ni biler tibe musim perayaan...dgn ragam manusia yg mcm2...rasa terhibur pun ada gak lau tgk...especially lau tgk telatah bdk2 yg x dpt apa yg diorg nak...senyum jer tgk. I guess persiapan raya last minute is not bad at all cuma yg bad lau jln jammed...smua org blh naik temper...huhuhu

No comments:

Post a Comment